home  
 
 

biografie

 
  gedichten
 
  interview
 
  publicaties
 
  essay
 
  toneel
 
  verhalen
 
  contact
 
 

Walter Palm, een schrijver uit Curaçao

nederlands

papiaments engels



Recensie in de "Provinciale Zeeuwse Courant" van 15-11-2002 van de gedichtenbundel "Met een gedicht werd ik wakker" door Mario Molegraaf


Beschaving

Met het wiel
daar begon het mee
en daarom danst nu de vogel
vrij in de lucht
en staan de auto`s in een rij.

Walter Palm

Wordt een gedicht geschreven of gegeven? Heel wat dichters geloven heilig in het laatste. Walter Palm bijvoorbeeld. De dichter hoeft zijn netten maar op te halen en hij vangt `spartelende, sprankelende gedichten`, beweert hij in `Dichtersoogst`. In een ander vers blijkt er net iets meer bij te komen kijken. `Met lege handen/ ging ik slapen,/ met een gedicht/ werd ik wakker`, begint het. Maar enige afwerking blijkt noodzakelijk: `Ik koesterde het,/ poetste het,/ tot het glom/ als de eerste ochtendstraal.`

 “Met lege handen ging ik slapen, met een gedicht werd ik wakker” is ook de weinig compacte titel van Walter Palms verzamelde gedichten. Met de bundeling van dit werk presenteert `een van de belangrijkste moderne Antilliaanse dichters zich nu voor het eerst aan een Nederlands lezerspubliek`, schrijft Wim Rutgers in een voorwoord. De dichter werd in 1951 op Curaçao geboren, sinds 1980 woont hij in Nederland. Zijn eiland blijft hem desondanks inspireren. `Voor eilandbewoners/ is het eiland het universum,/ het universum het eiland`, schrijft hij en dat verandert kennelijk niet wanneer je je horizon hebt verruimd.

 We krijgen er in onze poëzie aldus een nieuw decor bij: door tropische zon witgeblakerde stranden, moessonregens die op daken kletteren. Er vindt trouwens een wisselwerking plaats. Zoutstrooiers op een Hollandse winterdag doen hem denken aan de zoutpannen van zijn land van herkomst: `monument van zilt slavenzweet.` Andersom gaan op Curaçao nonnenzang uit Europa, een Antilliaanse wals en `zwoele, zwangere ritmes` uit Afrika in elkaar over. Zo worden Rome, Roosendaal, Ghana, Guinee en Curaçao `takken/ van één boom,/ woorden/ op één pagina,/ vijf vingers/ van één hand/ de fluwelen/ handschoen van/ de nacht`, zoals Palm het uitbundig omschrijft.

 Meestal maakt de hier bijeengebrachte poëzie echter een ietwat schrale indruk. De bedachtzaamheid van de auteur is doorgaans groter dan zijn lef. Zodoende beantwoordt hij zelf nauwelijks aan het profiel van de in zijn ogen ideale dichter: `de dichter/ die met één woord/ de poorten van de hel sluit.`

Hij is zich daarvan bewust, blijkt in een gedicht `Afscheid van bescheidenheid` waarin hij zichzelf oplegt niet langer te vertoeven `in de aangename schaduw van bomen.` In plaats daarvan wil hij, zo beweert hij met een knipoog naar zijn achternaam, `als een echte palmboom/ oog in oog met het licht` gaan staan.

 Palm is overigens geen dichter die uitsluitend palmen laat wuiven. Andere dingen houden hem minstens even sterk bezig, zie bijvoorbeeld het hierbij afgedrukte vers. Het doet me onweerstaanbaar aan een nagelaten gedichtje van M. Vasalis denken: `De zomerwei des ochtends vroeg./ En op een zuchtje dat hem droeg/ vliegt een geel vlindertje voorbij./ Heer, had het hierbij maar gelaten.` De benadering is omgekeerd, maar het resultaat valt min of meer eender uit. Zouden de aarde, de natuur, de planten en de dieren beter af zijn geweest zonder de mens? `Beschaving` is een gedicht om over na te denken. Een spartelend, sprankelend gedichtje waarvan ook de lezer blij is het in zijn netten te vinden.

 Walter Palm: Met lege handen ging ik slapen, met een gedicht werd ik wakker. Verzamelde gedichten. Voorwoord Wim Rutgers - Uitgeverij In de Knipscheer, 128 pag., €16,90