contact

Walter Palm, een schrijver uit Curaçao

nederlands

papiaments engels

Recensie van André Oyen

Citaat:
 " Simpson Bay Achter de opaalgroene heuvels van Simpson Bay/ zakt de tropenzon met gebalde vuist./ Vissers met knokkelige vingers varen binnen/ met hun oogst van schitterend zilver./ De fluwelen wind streelt/ en fluistert mij toe: “Ik ben Shéhérazade”./ De dichter haalt zijn netten op./ Het zijn twee-en-vijftig spartelende gedichten./"

Walter Palm werd in 1951 op Curaçao geboren als telg van de bekende Curaçaose muziekfamilie Palm. Op twintigjarige leeftijd debuteerde hij met poëzie in het Antilliaanse literaire tijdschrift ‘Watapana’. In 2001 werd hij mede voor zijn literaire werk benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. In 2005 werd hij opgenomen in de prestigieuze ‘Spiegel van de moderne Nederlandse en Vlaamse dichtkunst’, de literaire eregalerij van alle belangrijke moderne Nederlandstalige dichters. Vorige dichtbundels waren onder andere Met lege handen ging ik slapen, met een gedicht werd ik wakker (2002) en Sierlijke golven krullen van plezier (2009.

De liefde voor en van zijn muze inspireerde Walter Palm tot gedichten die een liefdeswind hem met orkaankracht influisterde. De bundel vormt een ode aan zijn Shéhérazade. Net als de legendarische verhalenvertelster tracht de dichter zijn geliefde een jaar lang te boeien met een lofdicht voor iedere week. Zij heeft zijn ingeslapen bestaan met haar liefde weer tot leven gekust en hij, hij probeert haar blijvend te boeien met betoverende gedichten. Gloedvol, zoals soms de verhalen van Shéhérazade waren. In de verhalen uit 1001 nacht vertelt Shéhérezade elke nacht een spannend verhaal aan de sultan, waarmee ze telkens de uitvoering van haar doodvonnis weet te voorkomen. Walter Palm heeft in zijn nieuwste bundel gedichten de rollen omgedraaid. Hij probeert met een serenade de liefde van zijn Shéhérazade te winnen. Elke week een nieuw gedicht: dat geeft een gedichtenbundel van 52 gedichten opgedragen aan zijn vrouw Orchida.

Walter Palm schrijft prachtige gedichten, die de geur van de Antillen nog in zich bewaren. In het gedicht De deur stelt de auteur dat :Met vurige woorden/smolt Shéhérazade de sloten/van mijn hart. Met deze 52 overheerlijke gedichten gaan er wellicht massa's sloten sneuvelen. André Oyen